mandag den 5. juli 2010

Blomstermaleri og broderi


I sidste uge var jeg to dage i Juelsminde for at lave et male-oplæg til sommerkursisterne hos Juelsminde Husflid. Temaet var blomster, hvilket den smukke have hos Emmy leverede masser af inspiration til.

Vi startede ud med at lave blindtegnede skitser, som blev overført til maleriet. Baggrunden blev arbejdet godt igennem, og med kalkérpapir, overhead projektor, stempler, skabeloner, rammetryk blev motiverne overført til lærrederne. Nogle lærreder var opspændte, andre var løst lærred sat på en plade med malertape. De blev efterfølgende beskåret og klippet ud til mindre malerier.

Og så kom det næste spændende trin. Der skulle broderes videre på billederne. Franske knuder, fladsting, kontursting og alverdens fine effekter, som jeg ikke er ekspert i. Min del af undervisningen afsluttedes efter de første par dage, så jeg nåede ikke at se hvad alle de færdige resultater blev. Jeg håber, nogen huskede at tage endnu flere billeder.

En stor sommerhilsen til alle de søde og dejlige kursister!

1 kommentar:

  1. Jeg har lige idag, beundret et af dine billeder.
    De er simpelthen så fine i udtrykket og i farver.

    Det så ud til at være et rigtig godt kursus, med glade kursister og fuld skrue på kreativiteten.


    Maria.

    SvarSlet