tirsdag den 15. december 2009

Mmmm - Grovboller

I går oplevede jeg det, som ofte sker. Havde planer om rugbrød til aftensmaden. Men ak - det var blevet lidt for tørt - lige inden det kriminelle stadie - så det røg ud. Så ellers i gang med min all-time-favorite bolledej. Snart duftede huset af nybagt brød, og aftensmaden var reddet.

I får lige opskriften her:

5 dl lunkent vand
1 ps. tørgær
1 spsk. groft salt
2 spsk. flydende honning
1 dl græskarkerner
200 gr. hakkede hasselnødder
200 gr. sigtet speltmel
ca. 3-400 gr. groft speltmel

Tørgær, salt og honning opløses i vandet. Tilsæt græskarkernerne og nødderne (nødderne har jeg hakket med min stavblender - ikke for fint). Lad stå i 10 min. Tænd for ovnen - alm. 180 grader - og bland først sigtet, så groft speltmel i dejen. Den skal være lidt svær at røre rundt, dog stadig klæg - altså ikke alt for meget groft speltmel til sidst. Tilsæt lidt ad gangen. Har egentlig aldrig nøje afvejet, hvor meget jeg bruger - derfor "ca.". Sæt bollerne af på bagepapiret med en ske. De skal hverken æltes eller formes! Bages i ca. 23-25 min. Får ca. 15 boller ud af det. Og husk - økologisk hvor muligt.

Velbekomme.

1 kommentar:

  1. Disse grovboller har jeg ofte nydt hos Annette og de kan varmt anbefales. Uhm :-) Hej fra Henny

    SvarSlet