onsdag den 20. januar 2010

Banantilbudsfælden



Jeg falder ofte i banantilbudsfælden - "10 stk for 15 kr." - uha, det er et godt tilbud. Men det sker også ofte, at vi ikke får spist dem alle, og ender op med at smide de sidste par stykker ud, fordi de blev overmodne.

Egentlig er jeg ret god til at sortere ubrugelige tilbud fra - ex "Ta' 2 stk for kun 35,90" og så med småt helt nede i hjørnet "Spar 0,90". Den har jeg gennemskuet, og kommer sjældent til at købe for meget af noget, som jeg højst sandsynligt ikke når at få brugt, inden det bliver for gammelt, og dermed har sat penge til på tilbudet.

Men ikke med bananer.... Nå, men der lå altså 3 bananer i skålen og så trætte ud, og så var det, at jeg tænkte: Banankage! Burde nok ikke, men den kan jo bare komme i fryseren - eller altså i hvert fald den ene halvdel.

Gik i gang med det samme - havde heldigvis alle ingredienserne hjemme - og her er så resultatet. Den smager skønt og har en lækker konsistens. I får også lige opskriften, som jeg har fra http://www.vildmedmad.dk/.


Banankage

3 bananer
100 gr god mørk chokolade
100 gr hakkede hasselnødder (de var ikke med i den originale opskrift)
210 gr sukker
4 stk æg
1 tsk. bagepulver
2,5 dl hvedemel
100 gr smør/margarine
1 tsk vanillesukker

Tænd ovnen på 200 gr. Smelt smørret og mos bananerne. Hak chokoladen og nødderne. Pisk æg, sukker og vanillesukker sammen (4 min.). Bland smør, banan, chokolade, nødder, mel og bagepulver i massen, som piskes i yderligere ca. 1 min. Smør en kageform (ca. 20x30) eller beklæd den med bagepapir. Dejen hældes i formen og den bages midt i ovnen i ca. 35 min. Lad kagen afkøle på en rist inden servering.

Velbekomme.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar